Maleisie - Kuala Lumpur en Singapore

22 oktober 2012 - Singapore, Singapore

Lieve allemaal,

We hopen dat iedereen onze nieuwe blog heeft kunnen vinden, zoals gezegd konden we op de oude blog maar heel weinig foto's kwijt en dat wilden we jullie niet aandoen ;)
Anyway, ons laatste verhaaltje was geeindigd bij aankomst in Kuala Lumpur (Maleisie) dus daar gaan we weer verder.

Maleisie begon namelijk al direct met een groot en nieuw avontuur. We gingen namelijk surfen.
Nee, niet golfsurfen of windsurfen, maar couchsurfen. Voor de mensen die niet weten wat couchsurfen is hier komt het: couchsurfen is een internationale sociale happening waarbij reizigers met lokale mensen via een speciale website in contact komen en afspreken om elkaar te ontmoeten of bij iemand te verblijven. Het is volledig gratis, mensen doet dat omdat ze het leuk vinden om andere nationaliteiten en culturen te leren kennen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat de lokale mensen je vaak perfect kunnen vertellen wat leuke bezienswaardigheden zijn en vaakgenoeg gaan ze ook nog met je mee (en natuurlijk gratis onderdak ;))

We gingen dus voor het eerst surfen en vonden het dan ook behoorlijk spannend. We hadden contact gelegd met een Maleisisch echtpaar die net buiten Kuala Lumpur woonde. Aangekomen bij het huis troffen we 2 ontzettend aardige mensen aan en een eenvoudige, maar prima kamer. Alleen de douche was wel even wennen. Douchen moest met behulp van een emmertje koud water. Voordeel was dat je 's ochtends gelijk goed wakker was.
In de drie dagen die daarop volgden lieten onze hosts ons de omgeving van Kuala Lumpur zien en lieten ons Maleisie zien door de ogen van de locals.
Ook gingen zij lokale gerechten voor ons koken en Emilo liet ook zijn kook kunsten zien en had hij een heerlijk cassavesoep gemaakt, die goed in de smaak viel.
Erg bijzondere en leuke ervaring en ons volgende couchsurf avontuur staat inmiddels alweer gepland.

Nu maar even wat over Maleisie want daar valt verschrikkelijk veel over te vertellen. Maleisie heeft op ons een hele diepe indruk gemaakt. Het is misschien wel de perfecte mix tussen de luxe en comfort van de Westerse wereld en de rijke cultuur, keuken en low budget die Azie te bieden heeft. Alles is er perfect georganiseerd. De bussen en treinen zijn zelfs nog luxer als die wij in Nederland kennen (overal is gratis wifi). Ze rijden op tijd, je hoeft niet af te dingen en toch betaal je nooit meer dan 50 cent.
In Kuala Lumpur komen alle verschillende facetten en culturen die Maleisie te bieden heeft samen.  Maleisie kent namelijk vele (grote) bevolkingsgroepen die in harmonie met elkaar samen wonen.

Kuala Lumpur (KL) bestaat uit verschillende districten waaronder bijvoorbeeld ook Little India en China town. Verder zijn er ook verschillende business districten waar je vooral enorme shoppingmalls, luxe hotels (met meer dan 1000 kamers per stuk) en grote wolkenkrabbers (zoals de beroemde Petronas Twintowers) vind. Het leuke is dat zelfs in deze districten het dichtsbijzijnde streetfood kraampje nooit meer dan 100 meter weg is.
Over het eten in Maleisie kunnen we waarschijnlijk 3 dagen vertellen en nog niet uitgesproken zijn.
Het resultaat van het samenvoegen van meer dan 10 verschillende culturen is namelijk een enorm uitgebreide en diverse keuken. We zijn er van overtuigd dat je een jaar lang 3keer per dag uit eten kunt gaan zonder ook maar 1 keer hetzelfde te eten. We hebben dan ook ontzettend veel en lekker gegeten in KL. Van Chineze fried noodles als ontbijt tot pittige Indiase curry's als avondeten. Overigens is niet alles lekkere wat we hier soms voorgeschoteld krijgen.

Chinezen hebben de neiging om letterlijk alles te serveren bijv. kwallensate (hebben we echt gegeten ...) en Durian, een hele vieze stinkende vrucht die zelfs op sommige plaatsen verboden is ivm stankoverlast. Waarschijnlijk hebben we nog veel meer dubieuze gerechten gegeten, helaas hebben Chinezen de neiging om je pas achteraf te vertellen wat je aan het eten was.

Omdat we ook veel vragen van mensen kregen (opvallend genoeg met name van Emilo's familie.. ;)) hebben we van een aantal gerechten maar wat foto's gemaakt. Je kan hier een driegangen menu eten voor 2 euro!
Het hostel wat wij in KL geboekt hadden bevond zich in de levendige wijk Chinatown. Het hostel was perfect, ook eindelijk weer eens een warme douche.
We zaten ook vlak bij een Indiase tempel waar we een bruiloft gezien hebben. Iedereen liep in sari's en met ontzettend veel mooie sieraden. Zelfs de kleine kinderen, erg leuk om te zien.
Daarbij zag je zeker overeenkomsten tussen de manier waarop Hindoestaanse bruiloften in Nederland plaatsvinden, maar tegelijkertijd ook veel verschillen. Aan de meeste onderdelen van de ceremonie wordt in Maleisie namelijk een modernere interpretatie gegeven. 13 november is ook het Hindoestaanse feest Deepavali (lichtjesfeest) en dat dit in Maleisie groots wordt gevierd is een flinke understatemend. Daar hebben we dus ook heel veel zin in.

Tot nu toe hebben we in Maleisie vooral veel dingen bekeken ipv activiteiten in de natuur gedaan. Dat avontuur komt er echter wel aan. We hebben er namelijk voor gekozen om na onze paar dagen in KL vi Singapore (3dagen) door te reizen naar Borneo en Brunei. Borneo heeft een van de grootste regenwoud van de wereld. Maar meer daarover in ons volgende verhaaltje.

Op dit moment zijn wij in Singapore. Per bus zijn we vanuit KL afgereisd in zuidelijke richting naar Singapore. De reis verliep prima, totdat we bij de grens kwamen. We stapte de bus uit, vulde onze visa formulieren in, kregen onze stempels en lieten onze bagage checken. Vervolgens het deurtje door en we waren in Singapore. Helaas liepen wij het verkeerde deurtje door ( hoe krijg je het voor elkaar...) en stonden we ineens weer in Maleisie. Dat was toch echt niet de bedoeling, zo vonden ook de douane ambtenaren en vriendelijk doch dringend werden wij terug geleid naar Singapore.

Aangekomen in Singapore gingen we opzoek naar een leuk en goedkoop hostel. Na een minuut of 15 kwamen we erachter dat goedkoop en Singapore onmogelijk in een zin gezegd kunnen worden. Voor drie nachten in een hostel moesten wij 120 euro betalen en de backpackers onder jullie weten dat dit astronomische bedragen zijn.
We kregen er welliswaar enorme luxe voor terug (heb je ooit een hostel met rijen mac-computers en deuren met electronische sloten gezien?)
In Singapore is niets, maar dan ook niets goedkoop. En toch is het een geweldige stad/land. Singapore is vermoedelijk het schoonste en veiligste land waar we ooit geweest zijn.
Hoe schoon? Hier volgt een lijstje:
- roken is alleen toegestaan binnen bepaalde gebieden ( meestal binnen een straal van 3 meter van een asbak)
- mensen spugen (en dat doen aziaten zeer regelmatig) niet op de grond maar in een prullenbak
- boetes voor vervuiling, eten drinken, roken beginnen bij 500 dollar
- niet overal mag je eten en drinken
- zelfs de streetfood stalletjes moeten voldoen aan de zware hygiene eisen.
- zelfs de Indiers vegen de straat schoon nadat er markt is geweest. En mensen die in India zijn geweest weten hoe uniek dit is ;)

Maar natuurlijk zijn er nog veel bijzondere dingen te zien en te doen in Singapore. Ook hier (net als in KL) kun je geweldig shoppen in shoppingmalls die zo groot zijn dat het je meer dan een dag kost om alle winkels in een shoppingmall te bezoeken. Verder heeft Singapore een van mooiste skylines van de wereld, met name s'avonds (zie foto's), hier hebben we dus ook heerlijk romatisch onze avonden doorgebracht. Ook hebben we het nachtleven opgezocht, dat is hier namelijk in overvloed (we zijn naar een salsabar geweest).

Zo hebben ze bijv. hier net een hooters geopend, maar die is niet helemaal vergelijkbaar met de amerikaanse variant, aangezien de Aziatische vrouwen niet van die grote uhh.. Durians heeft. Ook hebben we een gratis voorstelling bezocht met klassieke muziek in het nieuwste operahuis van Singapore. Erg mooi en bijzonder. Zo was er bijv. een 12 jarig chinees meisje die een prachtige solo op haar viool speelde, heel indrukwekkend!
Wat opvalt in Maleisie en Singapore is dat ze hier nog nooit gehoord schijnen te hebben van de economische crisis. Er wordt namelijk ontzettend veel gebouwd en vijf sterren hotels (die geen kamer onder de 200 dollar per dag hebben) zitten gewoon vol. En dit zijn hotels met 1000 tot 3000 kamers!

Op dit moment genieten we nog maar even van de luxe en comfortabele omgeving waarin we zitten want onze verwachting is dat dit de komende drie weken op Borneo compleet anders zal zijn.
Na Borneo keren we terug naar het vaste land van Maleisie en gaan we het Noordelijke deel van Maleisie ontdekken. Daarna zullen wij de oversteek maken richting Thailand. Dit betekend dat wij ons ticket naar Australie een maand later hebben verplaatst omdat we het zo ontzettend naar ons zin hebben in Azie.

We vinden het leuk om jullei reacties te lezen en hopen dat het goed gaat met jullie en dat jullie ons niet te veel missen ;)

Dikke knuffel voor iedereen!

1. Dinesh:
    22 oktober 2012
    Heeeey jullie hebben het fijn zie ik! ik had wat langer in die luxe gebleven als ik jullie was ;)
    Leuke foto's en wacht het volgende verhaal weer af
    Groetjes xxx let op elkaar!
  2. Stefan:
    22 oktober 2012
    Leuk leuk, lekker he die Durians! Ik heb precies hetzelfde meegemaakt op die grensovergang SIN-MAL haha! Veel plezier in Borneo en als jullie die kans hebben: de oostkust van Maleisie heeft veel mooie eilandjes! Ze hebben daar jaren Robinson opgenomen. Groeten!
  3. Yvonne:
    23 oktober 2012
    Wat heerlijk om zo mee te kunnen lezen en genieten van alles wat jullie mee maken! Geniet met volle teugen, dit doe je volgens mij maar 1 keer in je leven. Knuffel van Hans Yvonne en alle meiden.
  4. Tante Bianca:
    23 oktober 2012
    Weer ontzettend genoten van jullie verhaal!
    Wat een belevenissen en prachtige foto's!
    Liefs van tante Bianca
  5. Tante anita:
    25 oktober 2012
    hai,jeeh wat leuk om alles te lezen en dan die mooie foto,s erbij.het leven is voor jullie 1 groot avontuur! pas goed op elkaar en vooral genieten natuurlijk,liefs van tante anitaxx
  6. Karin Pomp:
    28 oktober 2012
    Wat een prachtige verhalen en foto's. Geweldig dat jullie deze prachtige plekken kunnen bezoeken, lijkt mij ook wel wat. Maar ik blijf voorlopig genieten van jullie verhalen en foto's.
    Ik wens jullie veel plezier op Borneo.

Groetjes Karin
  7. Tirza:
    10 november 2012
    Hee! Zo te horen vermaken jullie je ontzettend daar! heel leuk om te lezen, veel dingen herken ik ook.
    Borneo is idd heel anders, echt bijzonder om zo helemaal omgeven te zijn door regenwoud op de meeste plaatsen.
    Genietse nog daar en ook heel veel plezier straks in Thailand! Zelf was ik erg onder de indruk van de eilandjes en het noorden.
    Liefs X
  8. Sushma:
    11 november 2012
    lieve Emilo en Jolien,

wat een fantastische foto's.
    Een aantal foto's zo herkenbaar. Zo te zien vermaken jullie je prima.
    Ik kan niet wachten op het volgende reisverslag.

dikke xx sushma
  9. Yvonne:
    11 november 2012
    Lieve schatten, alles goed? Als ik al die mooie verhalen lees zou ik willen dat ik als piep klein gevalletje mee had gekund in jullie bagage ha ha! Was toch wel een plekje voor? :-) geniet nog heeeeel veel en we denken aan jullie! Tante yv en de hele bende!